piątek, 30 listopada 2012

Zbrodnia i kara

Tytuł: Zbrodnia i kara
Autor: Fiodor Dostojewski
Wydawnictwo: Greg
Ilość stron: 496
(sama lektura 456, reszta to opracowanie)
Ocena: 6/6 perełka!


Ciekaw, czegóż to ludzie obawiają się najbardziej? Najbardziej lękają się zrobienia nowego kroku, powiedzenia czegoś nowego od siebie…





Któż nie słyszał o Dostojewskim i jego Zbrodni i karze? Jest ona w kanonie lektur szkolnych i jest wpisana na listę 100 książek BBC, które należy przeczytać przed śmiercią. Ja osobiście nigdy nie lubiłam jak ktoś mnie do czegoś zmusza. Tak było także z lekturami. Na zasadzie przekory nie przeczytałam ich zbyt wiele. A to wszystko bo tak trzeba było. Ale teraz przyszedł czas na nadrabianie zaległości.

Zbrodnia i kara opowiada historię byłego studenta prawa Rodiona Raskolnikowa, który nie ma pieniędzy życie, jego siostra postanowiła mu pomóc wychodząc za mąż za bogatego mężczyznę, którego nigdy nie kochała. Jednak Rodion sam postanawia zadbać o swoje życie i zadłuża się u starej lichwiarki. Długi tylko się zwiększały, a chłopak dodatkowo usłyszał rozmowę studentów, którzy mają dość owej kobiety i chcieliby jej śmierci, co było impulsem dla zadłużonego Raskolnikowa. Postanawia ją zabić, kiedy jest w mieszkaniu okazuje się, że musi też zabić siostrę lichwiarki – Lizawietę. Cudem wydostaje się z mieszkania i początkowo udaje mu się uniknąć kary, ale wyrzuty sumienia nie dają o sobie zapomnieć, a Rodion we wszystkim widzi jakieś odniesienie do tego co zrobił. Ogólnie wiadomo, że winny się zawsze tłumaczy, wiec i tak było z chłopakiem, który tłumaczył się słowami: Fakt, że zabiłem śmierdzącą, szkodliwą nikomu niepotrzebną staruchę, za której zamordowanie czterdzieści grzechów powinno być odpuszczonych, lichwiarkę, wysysającą krew z najbiedniejszych, czyż to ma być wykroczenie? Czy to co zrobił rzeczywiście jest zbrodnią czy pomocą dla ludzkości? Czy wyrzuty sumienia go w końcu zjedzą? Czy prawda wyjdzie na jaw?

W Zbrodni i karze  znajdujemy wiele tzw. odwiecznych pytań ludzkości, chociażby takich jak o sens życia, niesprawiedliwość społeczną czy istnienie Boga. Takie pytania stawia także nasz główny bohater, a także ludzie z jego otoczenia, a moim zdaniem Dostojewski w tej pozycji w doskonały sposób uchwycił złożoność natury ludzkiej, w ogóle Zbrodnia i kara według mnie jest naprawdę perełką i w ogóle pozycją genialną. Autor osadził akcję książki w prawdziwym Petersburgu, może być on swoistym przewodnikiem po mieście, w którym się zakochałam po przeczytaniu tej pozycji. I dodaję do listy miejsc, które chciałabym kiedyś odwiedzić. Moim zdaniem jest to chyba najlepsza lektura szkolna jaką czytałam, ma spore przesłanie, niemiłosiernie wciąga i fascynuje, nie daje się od siebie oderwać. Świetnie skonstruowana książka, którą naprawdę należy przeczytać, mimo nawet jak ktoś każe. Ale warto! Genialna książka!

12 komentarzy:

  1. Jedna z lepszych lektur szkolnych, które naprawdę dobrze mi się czytało ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jedna z moich ulubionych lektur.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też nie lubię kiedy zmuszają do czytania, bo wtedy jakoś ciężej czerpać z tego przyjemność. A po "Zbrodnię i karę" zamierzam oczywiście sięgnąć. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Klasyka, którą powinni poznać wszyscy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Powieść z przesłaniem. Lektura obowiązkowa dla każdego kto ceni sobie klasykę i bardzo dobra literaturę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi też się bardzo podobała:)
    Zapraszam na konkurs z firmą PRYMAT na danie świąteczne : http://book-and-cooking.blogspot.com/2012/11/konkurs-z-firma-prymat-edycja-swiateczna.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam identyczne wydanie!
    Wiem, że wiele osób uważa ją za nudziarstwo i byle co. Mi się bardzo książka podobała, kilka razy ja czytałam. Mam zamiar do niej wrócić jeszcze, zeby przypomnieć sobie moje opinie, sądy i wrażenia

    OdpowiedzUsuń
  8. Oo, "Zbrodnia i kara"! Jedna z moich ukochanych książek, nie tylko ze szkoły, ale w ogóle. Zajmuje szczególne miejsce w moim sercu, a i mam nadzieję kiedyś dostać kolekcjonerskie wydanie, by mogło stać na półce i zachwycać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Też nie lubię, kiedy ktoś mi mówi że muszę coś zrobić;) Ale lektury czytałam;) Bardzo lubię "Zbrodnię i karę". To naprawdę bardzo dobrze napisana, mądra książka. I, mimo wszystko, powiem że każdy powinien ją przeczytać;)

    OdpowiedzUsuń
  10. jedna z moich ulubionych lektur :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ulubiona moja powieść. Stąd i zresztą matura o znanym Ci temacie :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)