poniedziałek, 26 listopada 2012

Czerwone gardło

Tytuł: Czerwone gardło
Autor: Jo Nesbø
Cykl: Harry Hole
Tom: 3
Cykl: Trylogia z Oslo
Tom: 1
Wydawnictwo: Dolnośląskie
(grupa wydawnicza Publicat)
Ilość stron: 424
Ocena: 4.5/6


W dzisiejszych czasach musimy dawać z siebie tyle, ile możemy. I starać się sprostać zadaniom, które nam wyznaczają. (zapamiętać i wcielić w życie)




Jo Nesbø jest norweskim pisarzem dobrze znanym w Polsce ze swoich kryminałów, a także z tego, że na podstawie jednej z jego książek powstał film pt. Łowca głów. Ja miałam okazję sięgnąć po niego dopiero teraz, dzięki uprzejmości Grupy wydawniczej Publicat.

Akcja książki toczy się na dwóch płaszczyznach czasowych. Pierwszą z nich jest II Wojna Światowa, a drugą lata 1999-2000, co jest plusem dla książki, a w zasadzie dla autora za urozmaicenie fabuły. Zaś głównym bohaterem jest genialny śledczy i samotnik Harry Hole, który przy swoim talencie do rozwiązywania zawiłych spraw ma jedną wadę – lubi sobie wypić. A to mu w pracy  nie pomaga… I to w dodatku dostaje awans, ale przez niego musi nauczyć się współpracować z zespołem. Któregoś razu trafia na ślad karabin märklin – chyba najsilniejszego karabinu, z jakim ludzkość miała kiedykolwiek kontakt. Już samo to byłoby niebezpieczne, ale nie jest to zwykły ślad karabinu, jest to ślad jego przemytu, a zadaniem śledczego jest odnaleźć sprawcę, ale jednocześnie ma rozwiązać sprawę kilku zabójstw. Ale czy są one ze sobą powiązane? Jaki związek z tą sprawą ma zabójstwo starego hitlerowca, którego zwłoki znaleziono w miejscu, gdzie spotykają się neonaziści? Harry Hole rozwiązuje zagadkę, ale zabójca zawsze wydaje być się szybszy…
Pierwsze wrażenie jest ważne. Twoje pierwsze wrażenie, gdy kogoś spotkasz, bywa najczęściej słuszne.
Na książki autorstwa Jo Nesbø chrapkę miała już dość długo, ale okazję miałam dopiero teraz w ramach współpracy z Grupą wydawniczą Publicat, więc jest to pozycja, która wywarła na mnie owo pierwsze wrażenie, na szczęście dość dobre, co powoduje u mnie chęć na inne książki autora. Czerwone gardło jest pierwszym tomem Trylogii z Oslo, która jest częścią cyklu powieści o Harrym Hole. Przyznam szczerze, że czytając tę pozycję momentami się gubiłam i nie bardzo wiedziałam, kto jest kim i dlaczego się dzieje tak jak się dzieje, co nie działa zbyt korzystnie na ocenę książki. Za to mogę powiedzieć, że autor bardzo ciekawie skonstruował postać głównego bohatera, a także w książce obserwujemy interesujący sposób na stworzenie dobrej fabuły, która sprawi, że lektura książki jest naprawdę zajmująca. O tak, skandynawskie kryminały trzymają pewien poziom, choć czytałam lepsze kryminały od Czerwonego gardła. Ale na nim nie koniec moich przygód z tym autorem i jego powieściami!

Tytuły Trylogii z Oslo
1.Czerwone gardło
2.Trzeci klucz
3. Pentagram


Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości




9 komentarzy:

  1. Podobnie jak Ty, już od dłuższego czasu mam ochotę na przeczytanie powieści Jo Nesbo. Do tej pory mi się nie udało;) W każdym razie wady książki, które wymieniłaś, nie zniechęcają mnie. Wystarczy że usłyszę hasło "skandynawski kryminał" i już jestem na tak;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam jedną książkę tego autora i przypadła mi do gustu, zwłaszcza główny bohater mi się spodobał. Na pewno sięgnę po więcej powieści Jo Nesbo :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wstyd się przyznać ale jeszcze nie czytałam żadnej książki Jo Nesbo. Trzeba to jak najszybciej zmienić :) Skoro jest to kryminał to na pewno prędzej czy później po niego sięgnę. Zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dużo dobrego słyszałam o skandynawskich kryminałach, trzeba będzie się za nie zabrać w końcu ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi osobiście do gustu bardziej przypadły "Karaluchy", nie mniej jednak "Czerwone gardło" również trzyma poziom :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałabym przeczytać coś tego autora. Jeszcze nie wiem od czego zacznę, bo to w dużej mierze zależy od oferty bibliotecznej, ale coś na pewno w końcu dorwę. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Na razie czytam "Czlowieka nietoperza", ale po "Czerwone gardlo" rowniez siegne :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. O widzisz?! Zachęciłaś mnie do przeczytania kolejnego skandynawskiego kryminału:D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)