niedziela, 3 lipca 2011

Przypadek Adolfa H.

Tytuł: Przypadek Adolfa H.
Autor: Eric-Emmanuel Schmitt
Wydawnictwo: Znak
Ilość stron: 480
Ocena: 6/6

W książce przeplatają się dwa różne portrety tytułowego bohatera. Hitler, jako zakompleksiony i niespełniony dyktator oraz Hitler, jako spełniony w roli mężczyzny i artysty. A wszystko zaczęło się od tego czy dziewiętnastoletni Adolf dostał się na Akademię Sztuk Pięknych.Wbrew wszystkiemu jest to książka o sztuce, miłości i jej braku, akceptacji otoczenia, poszukiwaniu samego siebie, spełnieniu się i wpływie jednej decyzji na życie.

Dla wielu obraz Hitlera jest dość jasny i stereotypowy, a ta książka je łamie. Widać, że autor włożył w nią sporo wysiłku. Książka bardzo zmieniła moje postrzeganie Hitlera, który do tej pory, był po prostu niedobrym dyktatorem. Teraz zaczęłam w nich zauważać człowieka, który po prostu miotał się w poszukiwaniu samego siebie, w poszukiwaniu swojej tożsamości, który gdzieś tam w głębi chyba nigdy nie był szczęśliwy.


Cytaty z książki


Przyjaźń to rzecz dziwna. Podczas gdy w miłości mówimy o miłości, między prawdziwymi przyjaciółmi nie mówi się o przyjaźni. Przyjaźń czynimy, nie nazywając jej ani jej nie komentując. Jest silna i cicha. Jest skromna. Jest męska. To romantyzm mężczyzn. Musi być dużo głębsza i solidniejsza niż miłość, skoro nie trwonimy jej głupio w słowach, deklaracjach, wierszach i listach. Musi być dużo bardziej satysfakcjonująca niż seks, ponieważ nie myli jej się z przyjemnością i świerzbieniem w ciele.


Masturbował sobie umysł tak, jak opóźniony w rozwoju nastolatek rozpamiętuje bez przerwy pierwsze obrazy, które wywołały u niego podniecenie.


Na człowieka składają się wybory i okoliczności. Nikt nie ma władzy nad okolicznościami, ale każdy ma władzę wyboru.


Przyjaciele, widziałem Was nieogolonych, ubłoconych, w złym humorze, kiedy się drapaliście, pierdzieliście, czkaliście, sraliście niekończącymi się biegunkami, a jednak nigdy nie przestałem Was kochać.


4 komentarze:

  1. Książka wydaje się być ciekawa. Takie inne spojrzenie na postać Adolfa Hitlera... interesujące.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo, bardzo chcę przeczytać tę książkę - kiedyś nawet ją wypożyczyłam, nie wyrobiłam się w terminie i musiałam oddać - a żałuję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie ją czytam - taka sobie. A myślałam, że będzie lepsza.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo chciałabym przeczytać "Przypadek Adolfa H."! Niestety, w żadnej z pobliskich bibliotek jej nie ma, a na aukcjach internetowych sprzedawana jest po zadziwiająco wysokich cenach. Mam nadzieję, że w końcu uda mi się ją zdobyć...
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)